Af
Udgivet 10. maj 2022
Tarajoq er finansieret af Grønlands Selvstyre med støtte fra Aage V. Jensens Fonde og har kostet i alt 235 millioner kroner. Skipsteknisk AS i Norge har tegnet skibet, og BALENCIAGA Skibsværft i Spanien har stået for bygningen. Tarajoq drives af Grønlands Naturinstitut på vegne af Grønlands Selvstyre.
Nøgletal
Bruttotonnage: | 2841 |
Nettotonnage: | 852 |
Længde: | 61,4 m |
Bredde: | 16,0 m |
Dybgang: | 08 m |
Servicefart: | 14 knob |
Pæletræk: | > 50 tons |
Dage til søs: | > 40 |
Tarajoq kan håndtere næsten enhver form for videnskabeligt arbejde og udstyr i Arktis: Fiskeri med bundtrawl og pelagisk trawl, akustisk opmåling af fiskebestande samt detaljeret kortlægning af havbunden omkring Grønland flere kilometer under havoverfladen – til stor nytte for både forskere, fiskere og skibsfart.
Tarajoq har plads til 12 besætningsmedlemmer og 20 forskere og giver også mulighed for uddannelsesophold for studerende under bl.a. de maritime uddannelser i Grønland.
Grønland har nu egne, moderne skibe, som forventes at tjene landets maritime overvågning og forskning mange år fremover: Tarajoq vil tage sig af udenskærsområderne, og den mindre Sanna vil fortsat varetage indenskærs undersøgelser af vigtige fiskearter som hellefisk og torsk samt opmålinger af havbunden i indenskærsområder langs Vestgrønland.
Tarajoq kommer til Nuuk efter støjmåling og installering af multibeam i Norge og en tur omkring Færøerne for at få fiskeredskaber om bord.